Trip around the world

New York, Philadelphia en Washington

New York Na een korte overstaptijd van 45 min op London Heatrow, bleek dat onze koffers niet ons tempo bij konden houden. Wij haalden namelijk wel ons aansluitende vliegtuig naar New York, in tegenstelling tot onze koffers. Hierbij moet wel vermeld worden dat we op het vliegveld werden opgewacht door een mevrouw van British Airways, met een officieel bordje met daarop de namen Van Roon en De Graaf. Daar gingen we als echte VIP's langs alle lange rijen. Erg leuk om een keer mee te maken :-) Deze rijke status viel helaas ook de douane op toen zij onze offers voorbij zagen komen. Want bij het openen van de volgende dag aangekomen koffers bleek dat er een luchtje en horloge van Sven miste en twee Rayben brillen van Martine. Wat zullen ze er bij de douane nu toch hip uitzien en lekker ruiken ;-) Een meevaller was dat we voor de vertraagde bagage een vergoeding kregen van $100. Maar gaandeweg de eerste dagen kwamen we er achter dat er nog meer spullen miste uit onze koffers zoals poncho's, emergencie kit, douchegel, shirtjes van Martine etc. Kleine dingen maar voor ons genoeg reden om te besluiten om dit te melden bij de politie. Al met al was de totaalwaarde toch flink opgelopen!   Enfin, in de 7 dagen dat we in NY waren hebben we onze ogen uitgekeken. Ons hotel lag aan Times Square, dus we zaten midden in de drukte en toerisme. Om de stad te verkennen hebben we de eerste 2 dagen een hop-on hop-of bus genomen. Erg relax en meteen een goede indruk van de stad. NY bleek ook echt een grote, multiculturele en verrassende stad te zijn. Voor je rust moet je bijvoorbeeld naar central park, maar de hoogbouw van de aangrenzende stad reist er gewoon bovenuit. In de volgende dagen zijn we achtereenvolgens naar het vrijheidsbeeld en empire state building geweest, over de brooklyn bridge gelopen, in het rockerfeller center geweest voor een gaaf uitzicht, naar het grand central station, drie bekende musea's bezocht, in het indrukwekkende 911 memorial geweest en natuurlijk mocht een dagje windowshoppen niet ontbreken. Wat ons het meeste bij blijft is de aanzicht van de skyline van NY in de nacht, central park en het 911 memorial. We zullen hier wat foto's van opzetten. In totaal hebben we 1 dag regen gehad en de rest van de dagen was het erg warm en zonnig, rond de 30 graden. Erg warm dus in zo'n grote stad, vooral in de metro was het soms erg zweten.   Een erge tegenvaller van NY is toch wel de angst en vrees die er hangt na de aanslag van 911. Dit is vooral te merken bij de toeristische plekken. Zo mogen er geen tassen mee naar binnen, 1 flesje water en wordt je overal door security poortjes onthaald. Verder hebben ze ook de melkert banen uitgevonden, want bij elke controle staan meer beveiligers dan toeristen. Zij nemen helaas hun werk erg serieus want je moet in de rij rechts blijven staan, niet gaan zitten, niet met meer dan twee personen naast elkaar staan, niet bij de uitgang stil staan, niet te hard praten etc. Ook zijn ze dol op het plaatsen van paaltjes en koortjes om alles in het gereel te houden. Dit lokt natuurlijk een kat en muisspel uit. Vooral bij de mensen die niet zo goed met autoriteiten om kunnen gaan (WIJ!). Dat heeft ons 1x bij de hoofd security gebracht, met goed gevolg want we mochten mooi onze lekkere sandwiches (die verdacht veel op een bom leken) mee het museum innemen. Deze angst is ook in de stad terug te zien. Overal hangen er bordjes met wat je wel en niet mag doen. Zelfs een toiletbezoek heeft een max om lange rijen te voorkomen. Positief puntje is dan wel weer dat je ook in NY gewoon door rood mag lopen!   Philadelphia Na 7 dagen zijn we vroeg in de morgen vertrokken met de greyhound bus naar Philadelphia. We hadden van te voren gereserveerd dus konden met gierende banden de stad uitscheuren. Eenmaal aangekomen in Philly wisten we niet wat ons overkwam. Wat een rust en gemoedelijke sfeer in de stad, niet haasten en vriendelijke mensen. Totaal anders dan New York en stiekem genieten we daar eigenlijk ook wel van. Eenmaal van de bus naar het hotel gekomen waren we enigsinds vergeten dat we een hostel geboekt hadden. De verrassing was dus groot toen we de deur opende naar 'onze' kamer. Daar stonden 10 stapelbedden. Juist, om even onze nacht te visualiseren: het laatste dat ik zag voordat het gezamelijke licht uitging waren de ogen van een Chinees waarvan ik nog steeds niet zeker ben of hij ze ogen nou open had of al sliep, als ik me omdraaide schudde Martine boven 360 graden in het rond, er waren mensen die later binnen kwamen en iedereen dus weer wakker maakte en een stapelbed voor iemand van 2 meter is geen goede combinatie! We waren dus blij dat we maar 1 nachtje in de stad bleven.   In Philadelphia hebben we de Independence hall, Liberty bell, City hall en de Philadelphia museum of Art bezocht. Beter te omschrijven dat we een stukje geschiedenis van Amerika hebben aanschouwd. Van de grondwet tot de afschaffing van de slavernij. Mooie gebouwen afwisselend met parken maakte het een lekker dagje.   Washington Na 1 dag Philadelphia zijn we weer vroeg in de ochtend vertrokken met wederom een greyhound bus naar Washington D.C. Bij aankomst was het weer nog altijd 30+ graden, dus om alles te voet te doen is lekker zweten. We besloten daarom om voor de hoofdattractie te gaan waarvoor we naar Washington kwamen, namelijk het witte huis. Een mooi gebouw, maar als je ervoor staat niet zo groot zoals we dat zien in de films.    De tweede dag in de hoofdstad van de Verenigde Staten hebben we flink ons best gedaan om alles te zien. Ons hotel lag ideaal om alles met de voet af te leggen. Eigenlijk doen we de hele reis al niets anders dan lopen, om zoveel mogelijk kosten te besparen. We hebben zelf ook het gevoel dat we aan het deelnemen zijn aan de Olymipsche Spelen. En dat we waarschijnlijk ook nog voor het goud gaan, want de omstandigheden zijn erbarmelijk: vandaag 35 graden, lage druk en weinig zuurstof in de lucht. Om dan 5 uur achter elkaar rond te lopen bewijst van wereldklasse. Goed back to reality: Washington is een erg rustige stad met ontzettend veel mooie en oude gebouwen. Daarnaast zijn er memorials voor gebeurtenissen uit de Amerikaanse geschiedenis. Deze zitten allemaal gevestigd op of rond de National Mall. We begonnen bij het Lincoln Memorial (zie foto), vervolgens langs het Washington Monument, daarna richting de US Capitol (waar de regering huishoud) en onderweg naar het US Capitool liggen er vele musea waar we gratis naar binnen konden. De leukste was die waar opgezette dinosaurussen te zien waren en mammoeten. Tot slot zijn we nog in de grootste bibliotheek van de wereld geweest. Moet je natuurlijk ook eens meemaken. Hier liggen naar het schijnt meer dan 110 miljoen boeken. Hebben we helaas niet kunnen natellen ;) 'S avonds zijn we nog even naar het witte huis terug geweest om te kijken of we Obama in zijn onderbroek konden spotten. Helaas niet, maar ook bij nacht kregen we een mooi aanzicht.   Morgen gaan we de auto ophalen op het vliegveld van Washington. Hier kijken we erg naar uit, omdat we denken dan meer vrijheid te hebben. We zijn dan niet meer afhankelijk van onze voetjes maar kunnen gaan en staan waar we willen. We reizen de komende 6 dagen door de natuur en staan met een tentje op campings. We zullen ZuidWest rijden, uiteindelijk richting Florida. Op de website van de overheid staat een alert voor een verhoogde activiteit van beren in de parken waar wij heen gaan. Daarnaast zitten we 3 dagen op een camping zonder stromend water (hier kwamen wij gisteren achter). Dat lijkt ons genoeg stof om onze volgende belevenissen over te schrijven. Hopelijk lezen jullie het met plezier. Als creatief hoogtepuntje sluiten we af met een paar wist-je-dat'jes.   Wist-je-dat: - We onbedacht heel toeristisch begonnen zijn en het nu steeds rustiger wordt in de steden. Dat vinden wij in ieder geval erg prettig - De zon zo vel is dat je door je kleren heen kan verbranden en dat we nog maar 1 dag regen hebben gehad - We heel blij zijn met wifi en de meegenomen IPhones en Tablet - We het hotel in Washington delen met zwervers (project van de overheid) - New York niet in onze top staat qua bezochte steden deze reis - We met de auto de blue ridge parkway gaan rijden en dat de mooiste route van de VS is. Liefs, xxx Sven en Martine.

Jiska

Heyyy, Wat leuk om allemaal te lezen. Maar balen dat er gewoon spullen gejat zijn....
Jullie schrijven leuk. Al veel belevenissen, goed bezig! Ook toffe foto's, kan me echt niets voorstellen bij NY, maar foto's spreken voor zich, wowww.

Have fun lieverds! XXX

martin en karolina adema

Veel plezier in de sunshine state en niet te veel knuffelen met dolfijnen en mickey en minnie mouse ls jullie daar heen gaan groet martin

Cora

Hoi, wat leuk om jullie reisverhalen te lezen! Jammer van jullie koffer-spullen. Maar een onvergetelijke reis is ook wat waard, toch;) Geniet er van, veel plezier!

Marjolein

Hoi Martine ( en Sven), vandaag ben ik weer begonnen op het werk en zag in mijn mailbox jullie verhaal. Wat hebben jullie al veel meegemaakt!! Prachtige foto's! Wat is Amerika gaaf he! Als ik de foto's zie wil ik ook graag weer eens heen! En wat een weer! Ik ben benieuwd hoe jullie kampeeravontuur zal zijn! Zal vast binnenkort te lezen zijn! Geniet!
Marjolein